Dry needling

Sinds kort wordt in onze praktijk dry needling toegepast. Dry needling werkt op specifieke punten in de spieren: de zogenaamde ‘triggerpoints’ en is geen ‘energie’-behandeling zoals bij acupunctuur

Klachten die behandeld kunne worden met dry needling zijn:

• pijn/stijfheid lokaal in een spier en ook pijn elders ‘op afstand’
  • bewegingsbeperkingen in bijbehorende gewrichten
  • verminderde kracht in de betrokken spier(en)
  • pijnontwijkend gedrag; je gaat ‘anders’ bewegen
  • tintelingen in arm/been, hoofdpijn, duizeligheid.

Wat is een triggerpoint? Een triggerpoint is een 'knoop' in een spier, die naast de lokale drukpijn, ook vaak pijn op afstand veroorzaakt. De fysiotherapeut zoekt naar deze plaatsen, omdat ze de hoofdoorzaak kunnen zijn van uw klachten.

Hoe kunnen triggerpoints ontstaan?

• Acuut moment, bijv. door een verkeerde beweging (vertillen) of een ongeval/sportletsel.
  • Chronisch, bijv. door een langdurig verkeerde houding en/of RSI/CANS. Langdurige afwezigheid van beweging, bijv. bij gips, brace of een sling.
  • Psychologische factoren, zoals stress en depressie.
  • Voetafwijkingen, instabliliteit en/of verschillen in beenlengte bijv. na een botbreuk of operatie.
  • Te strakke kleding of het verkeerd dragen van een rugzak.

Wat doet de fysiotherapeut? De fysiotherapeut zal allereerst door een gesprek en gericht onderzoek uw klachten analyseren. Daarna worden de spieren nader onderzocht, die mogelijk uw pijn veroorzaken. Specifiek wordt in die spieren gezocht naar die bewuste triggerpoints. Precies die plaatsen zal de fysiotherapeut gaan behandelen om de spieren te ontspannen.

Waar richt de behandeling zich op? De behandeling is gericht op het uitschakelen van deze triggerpoints. Via het gericht aanprikken met een naaldje worden deze punten in de spier(en) ontspannen. Bij langdurige klachten zal de therapeut vaak meerdere spieren behandelen in uw arm of been, alsmede de spieren langs de wervelkolom.

Hoe voelt dry needling aan? Het inbrengen van het naaldje voelt u in principe niet. Als het juiste triggerpoint aangeprikt wordt, spant de spier zich even kort aan. Dat geeft een soort ‘kramp’ gevoel. Daarna ontspant de spier zich meestal direct en kunt u gemakkelijker bewegen. Vaak voelen de behandelde spieren wel vermoeid en zwaar aan, maar dat is meestal van kortere duur.

Wat gebeurt er daarna? U krijgt oefeningen en gerichte adviezen mee om de verbeterde situatie bij te kunnen houden.

Wat kost dry needling? Deze methode is een onderdeel van een normale fysiotherapie behandeling. Indien u aanvullend verzekerd bent, vallen in principe ook de kosten voor dry needling onder deze aanvullende verzekering.

Kinesio taping

Kinesio taping wordt gebruikt ter pijndemping, spierfunctieherstel (bv. na een letsel), ondersteuning van de gewrichtsfunctie, bevordering van bloedcirculatie of lymfevochtafvoer.

Kinesio taping wordt ook wel medical taping genoemd. Dit is een methode van tapen waarbij de tape een spier, pees of gewricht ondersteunt in zijn functie. Deze tape beperkt het bewegen niet. Dit in tegenstelling tot de normale, alom bekende tape, die we gebruiken bij sportletsels.

Kinesiotape is gemaakt van elastische katoen, met een anti-allergische lijmlaag, blijft altijd meerdere dagen zitten, ook bij het douchen. De spier of het gewricht wordt in het herstelproces geactiveerd.